Personligt om mig

Kroppsspråk
Inger Lundmark är mitt namn och jag är född och uppvuxen i Sorsele. Denna blogg är min privata. Här skriver jag om mitt arbete som lärare.

Jag har en lärarexamen för tidigare år, det vill säga årskurs 1-6, med inriktning mot språk- och kultur samt läs- och skrivinlärning. Förutom den inriktningen har jag inom min lärarutbildning 30 högskolepoäng inom specialpedagogik via Umeå universitet. Jag har även kompletterat min lärarutbildning med 90 hp inom svenska som andraspråk, och har en gymnasieexamen inom svenska som andraspråk.

Jag har aldrig undervisat som tidigareårslärare utan har sedan 2009 undervisar inom gymnasiet, på Språkintroduktion. Jag har även, under begränsad tid, undervisat i  förberedelseklass på högstadiet  samt på SFI för vuxna i ämnet svenska som andraspråk.

Tidigare har jag arbetat med besöksnäring och turism i 15 år, och jag har 30 hp inom företagsekonomi och marknadsföring.  Jag har även arbetat på dataföretaget Vildmarksdata AB. (Som butiksansvarig).

Utöver min lärarutbildning, är jag även svampkonsulent. Utbildningen består av 17,5 hp, via Umeå universitet, och är kurser om Fungi, svamp,  och svampplockning. Av och till håller jag (och min sambo) svampkurser. De kurserna handlar mest om att lära sig mer om matsvampar, och hur du tillagar god mat via svamp.

Jag finns på Twitter som @VindelAlvan.

Det som inspirerar mig mest som lärare är språkutvecklande undervisning via genrepedagogik och en mångfald av texter, samt att kombinera svenska som andraspråksinlärning  med IKT, appar och formativ bedömning.

I work as a teacher and educate Young  immigrants in our language, Swedish.
about.me/vindelalvan

7 Thoughts on “Personligt om mig

  1. Hej Inger och tack detsamma. Jag känner mig stolt över att finnas med i så fint sällskap som jag gör på din blogg. Jag hoppas vi har chans att prata fler gånger, det verkar spännande det ni utvecklar i Storuman. Vilket bra namn på hemsidan med, skoltips.se!

    Hälsningar Inger L 🙂

  2. Inger Andersson on 9 maj, 2017 at 22:01 said:

    Hej!

    Tack för pratstunden idag på ombudsutbildningen! Om du vill hitta till min hemsida som är under uppbyggnad så heter den skoltips.se. Det är där jag länkar till din sida om det är ok.

    Hälsningar
    Inger

  3. Hej Fredrik! Det låter väldigt intressant men är det kort om tid? Just nu är det mycket att göra på jobbet och på fritiden. Vänligen Inger

  4. Hej,

    Jag har precis titta lite på dina sidor och fått några idéer. Jag jobbar med SVA, men är just nu är jag tjänstledig för att läsa min examenstermin på lärarprogrammet.

    Under tiden på SFI har jag utvecklat ett lärarverktyg där lärare kan göra egna självrättande lucktexter med en svenska stavningsfunktion som accepterar ljudenlig stavning.

    I mitt examensarbete undersöker jag en funktion med mitt program i engelska på högstadiet.

    Jag vill gärna visa mitt program – http://www.lucktext.nu – och du kan också få ett testkonto om du är intresserad.

    Mvh

    Fredrik Jacobsson

  5. Hej Kirsten! Vad roligt att du hittade till min blogg! Jag använder Noa böckerna till att läsa och prata om vad som står dina böcker och smatalar om svensk grammatik. Vi klappar takten till stavelserna i dina ord och sätter in meningar i satsscheman samt mycket mer. Eleverna och jag personligen, tycker mycket om dina böcker om Noa!

  6. Hej Inger
    Dejligt at læse at du bruger mine Noa bøger i Lapland. Forlaget Nypon har mange Noa bøger og også opgaver til. Det er godt de gode og lette bøger til nyankomne udlændinge.

    Mh
    Kirsten

  7. Malin on 2 mars, 2016 at 06:10 said:

    Jag jobbar som lärare i sva på en gymnasieskola i en mindre kommun. När vi gick på sommarlov i juni 2015 hade vi cirka 30 elever inskrivna på språkintroduktionen och i dagsläget drygt 90 elever. Det har alltså kommit många nya elever den senaste tiden.

    Vi i arbetslaget på språkintroduktionen diskuterar fram och tillbaka hur vi ska dela upp eleverna i våra klasser.

    När eleven först kommer går den cirka 6 veckor i en Sluss-klass, därefter kommer de ut i våra språkintroklasser där elever som varit i allt från 6 veckor till cirka ett år finns. I dessa klasser ska eleverna uppnå målen för åk 3 i sva innan de kan börja i nästa grupp där eleverna ska uppnå cirka åk 8 i sva. Därefter har vi ytterligare en klass där elever läser alla högstadieämnen samt sva mot åk 9.

    Problemet eller rättare sagt svårigheten är den första gruppen, som vi kallar A. När vi nu får så många nya elever blir det mer eller mindre ett ständigt intag i dessa klasser. Vi kommer inte överens hur eleverna ska grupperas. Det förslag som vår specialpedagog kommer med är att vi bara blandar eleverna rakt av i klasserna utan hänsyn till skolbakgrund, svenskkunskaper eller liknande. Jag själv känner att detta inte är så bra, men jag kan ha fel. Att placera elever som knappt kan läsa eller skriva på svenska och som inte verkar förstå enkla frågor på svenska med elever som gått längre i skolan och som trots den korta tiden i Sverige ändå kan läsa och förstå hjälpligt samt kommunicera känns inte så bra. Men som sagt jag kan ha fel.

    Har du några idéer, tankar eller tips?

    Vänligen

    Malin

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *