imageDenna termin, våren -16, har jag fått i uppdrag att organisera lite av verksamheten med appar och språkutvecklande undervisning i vår förberedelseklass på 7-9:an i Vindelälvsskolan, Sorsele.

Jag har gjort en beställning på appar hos våra IT pedagoger, teknikerna på skolan. Eleverna kommer att få börja med att använda den Gmail adress de fått. Därefter ska de använda apparna Google docs och registrera sig på Showbie. Alla klasser jag undervisar i har en egen klasskod på Showbie. Alla elever kan se vad jag lägger ut, men det eleven lägger in till mig, kan bara jag se. Jag börjar med att undervisa om hur dessa appar fungerar och att eleverna kan nyttja dem.

Den första lektionen för denna termin som jag hade med den grupp som kommit lite längre i språket, de eleverna fick skriva ett brev till mig. Brevet de skrev har jag gjort en analys av, och ett positionsschema. Det använder jag som formativ bedömning, vad är närmast att utveckla. För att få tid att prata med eleverna, en och en, om vad de bör träna på härnäst, så har jag tänkt att under tiden jag pratar med en elev så ska de andra få se och lyssna på en muntlig instruktion som jag gjort via appen Telagami. I meddelandet talar jag om att de ska gå in på Showbie, och skriva den 1 minut långa diktamen som jag lagt där till dem. Det de hör ska de först skriva ner för hand, och därefter i ett Google dokument som de ska dela med mig. När man delar ett dokument i Google drive kan både eleven och läraren skriva i dokumentet, samtidigt. Texten från diktamen kan vi därefter jämföra, i en form av dictogloss.

image

 

Texten de ska skriva, från min 1 minut långa diktamen, är från boken ”Kärlek är ett substantiv” av Johanna Immonen på Liber förlag. Det är en kortroman om olika ungdomar, nyanlända som börjar skolan i Sverige. Personerna i boken får komma till tals genom inre dialoger i dagboksform. Just detta att texten ”talar till eleverna” är väldigt viktigt för läsförståelsen för SVA elever. Det har jag hämtat från en artikel av Caroline Liberg (2000) Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv – möjligheter och begränsningar.

Då de börjar med att lyssna på de första raderna av boken, så har vi en ingång till boken, och kan prata om vad de tror att boken handlar om, och tillsammans med texten och bilden från boken får de en föraning om det vi ska börja jobba med.

Här nedan finns ett exempel på ett positionsschema. Det blir tydligt för eleven hur meningar är uppbyggda tycker jag, när man visar deras egen text i ett sådant schema. Om man t.ex. inte har ett verb i meningen, då blir verbplatsen tom. Alla meningar i svenskan innehåller substantiv och verb, så då är det lätt att förklara att det måste eleven ha i en mening.

Positionsschema

 

 

One Thought on “Appar och instruktion på svenska i SVA

  1. Ingela on 29 januari, 2016 at 23:42 said:

    Ser framemot dina apptips! Längtar tills mina elever får sina mailadresser.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Post Navigation