Digitala skollyftet #digiskol

Digitala skollyftet.

Uppgift 1.
Presentera dig själv. Jag har sammanställt några av de platser jag finns på i sociala medier via ”About me” about.me/vindelalvan

Uppgift 2.
Starta en blogg. Det är denna. Lägga till bloggar jag följer på min egen blogg. Check.

Uppgift 3.
Finn ett utvecklingsområde inom din undervisning. Helt klart BFL. Bedömning för lärande. Att synliggöra både för mig och mina elever vad de lär sig och därefter anpassa min undervisning till vad de behöver utveckla. Mindre summativa prov och mer formativ undervisning. Jobba språkutvecklande och få syn på lärande med hjälp av exit-tickets, no hands, trafikljuset och andra sätt att ändra på klassrumsinteraktionen för att nå ett ökat lärande, för alla elever.

http://vindelalvan.moobis.se/2014/05/11/sva-utbildning-egen/

Exempel på vad jag gjort finns på denna sida på min blogg.
Elevledda utvecklingssamtal med 2* och 1 wish tanken som inspiration.
http://vindelalvan.moobis.se/2014/01/18/bedomning-for-larande/

Ett ställe där jag samlar hemsidor är mitt Pearltree. Det växer ständigt, precis som antalet besök där. Det delas friskt i skolsverige! I oktober 2015 är det 1600 hemsidor som visats vid 16 000 tillfällen.
http://vindelalvan.moobis.se/2014/02/02/pearltrees/

En studiekamrat skrev så här om mitt Pearltree
Sharing is caring

 

 

 

Jag vill även jobba mer med förmågorna i Lgr 11.
Inspirationen till det kommer från @lottabo och @lappkullan.
Mina elever har bland annat burit med sig ”förmågor” på bio. Analysförmågan och den kommunikativa förmågan t.ex.

Uppgift 4.
Samarbeta.
Jag vill jobba språkutvecklande med mina Språkintroduktionselever genom samarbete med andra lärare som undervisar i Språkintroduktion. Vill du samarbeta med mig?
Att få en mottagare till det de skriver är en wish!

Ett samarbete jag själv inte räknat med var samarbetet med Lina på Vilja förlag. Det var verkligen årets höjdpunkt med min blogg, förutom att Mårten Melin gillade hur jag använder hans böcker i min undervisning.

UR, utbildningsradion, har via twitter frågat om jag vill vara behjälplig att ”uppdatera” deras programserie ”Vi ses, vi hörs” så att den passar även till unga vuxna.  Jag har frågat kollegor i det utökade kollegiet på twitter och i facebook grupper. Jag har besökt tre klasser på vår skola. De förslag våra elever hade har jag förmedlat till UR. Eleverna hade förslag som var ”Norrlandsrelaterade”. UR har även bett mig berätta om min undervisning där jag använder UR:s program. Det ledde till detta blogginlägg.

Jag har haft kontakter med författaren Annelie Drewsen och en av mina elever, efter att vi läst hennes bok ”Spring Amina”, skrev en fin sammanfattning av hennes bok som jag förmedlade vidare till henne. Det utbytet gladde oss alla tre! Hon skickade mig efterföljaren ”Kom igen, Amina”, som tack för samarbetet. Vi fick kontakt med varandra efter att hon läst ett blogginlägg där jag skrivit och berättat hur jag använder hennes bok i undervisningen. Här är ett inslag från UR och Bokmässan i Göteborg där hon och Sara Löwestam diskuterar hur man kan använda lättläst litteratur och varför man ska göra det.

I nov-15 har jag bloggat i två år. Under dessa två år har jag lärt mig mycket, här har jag länkat till en reflektion angående bloggandet.

digiskol_badge_hela_loggan_2ee239d9-b637-486e-bd98-f31053c931ad2015-10-22 Idag blev den min! Skollyftets badge.

 

 

Motiveringen lyder så här:

Motivering

Motivering

Den 29 februari startade jag min andra blogg. En blogg som är till hjälp för mina elever, för att de ska kunna hitta texter på sitt hemspråk. Min tanke är att via dem, och modersmålet ska eleverna därefter kunna läsa, och ofta även höra samma text på svenska för en bättre språkutvecklande inlärning.
I bloggen finns hemsidor att träna på inför, under och efter en skolgenomgång. På den språkliga nivå mina elever befinner sig på, i Förberedelseklassen eller inom Språkintroduktion.
Svasorsele!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *