I ett tidigare inlägg skrev jag så här:
Idag loggade eleverna in på hemsidan Educreations och tittade på ”filmen” jag gjort om verb, där jag skriver meningar och ritar kompletteringar (en klocka för tid, ett hus för plats och en streckgubbe för person). Jag berättar samtidigt som jag ritar och skriver om ordföljd, att alla de ovan kan komma först i en mening. D.v.s. spetsställning av subjekt eller adverbial i meningen, att alla tre kan finnas i fundamentet.

Jag fick en respons på en gång i frågorna som kom efter att eleverna sett den drygt 4 minuter långa inspelningen. Frågor om innehållet i mina meningar. Vi pratade om, återigen, att verbet alltid kommer på andra plats i en huvudsats. Jag tyckte att det blev bra frågor och diskussioner med eleverna om meningarnas innehåll och form.
En elev skrev av alla mina meningar.

När jag frågade vad eleverna tyckte om min film, sa flera att de tyckte det var en bra hjälp.

Nästa lektion kommer de att få skriva meningar utifrån de verb de ska ha i läxa denna vecka, veckans ord.
Beroende på språklig utveckling skriver de meningar på lite olika nivåer, en del skriver meningar med enbart subjekt, andra tränar på spetsställning. Jag tror alla har nytta av filmen.

Nu har jag kompletterat filmen med ytterligare ett moment. Oktober 2015.
Jag har återigen använt denna ”film”. Dessutom har jag använt Educreations som en liten ”whiteboardtavla”. Den används som hjälp för att kunna göra lite formativ bedömning.
Jag gör flertalet meningar i Keynote och numrerar dem. Eleverna får skriva siffror på Educreations”tavlan” och svara på vilken/vilka meningar är rätt? På så sätt ser jag direkt vilka elever som svarar rätt, utan att behöva påtala ”brister”. Vi diskuterar oss fram till vad som är rätt och fel i meningarna och det blir en bra diskussion, ett gott lärande om språket via språket:).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Post Navigation