Mina elever har läst en bok som heter ”Spring Amina” av Annelie Drewsen. Jag bad en av mina elever göra en recension på boken. Jag tyckte den var bra så jag skickade den vidare till Annelie, författaren. Jag skickade elevtexten till Annelie utan redigering. Hon tyckte att eleven hade beskrivit innehållet och budskapet i boken på ett nytt, och för henne lite oväntat sätt. Hon tog glatt emot recensionen och ville veta mer om eleven. Eleven fick då göra en personbeskrivning som jag skickade till henne. Med tanke på att eleven endast varit i Sverige i 10 månader, så är det en bra sammanfattning av boken och en bra text.

Nu är det så att eleven, Adrian använder gmail och delar sitt dokument med mig på Google drive. Det var något nytt för mig, att dela en text i driven, men det var inte svårt att se fördelarna. I gmail dokumentet, via mailen, kan jag kommentera i texten något om vad eleven skrivit, och han kan läsa min kommentar. När han har svarat och rättat blir uppgiften löst. Han kan även skriva en kommentar tillbaka och svara.
Enligt kollegorna kan man i det man delar i dokumentet på Google drive kommentera och se det eleven skriver samtidigt, både lärare och elev. Det är fantastiskt detta delande. Och lärande!

Tidigare har jag jobbat med appen Notability där jag spelat in mina kommentarer och förklarat kommentarer till elevernas texter. Det finns många sätt att ge formativ feedback, men det tar tid. Tid jag önskade att jag hade mer av.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Post Navigation