Vegetarisk pajNågra av mina elever har hemkunskap. Vår lärare i Sorsele heter Camilla. Jag är resurs på en av hennes lektioner med mina Språkintroduktions elever. Oj, vilken bra träning mina elever får! På många saker.

Vad jag har lagt märke till, eftersom jag har ett eget litet fokus på förmågor, är att de tränas mycket på analysförmågan likheter/skillnader. De har jämfört priser, på köpta varor kontra hembakat, på innehåll (många E:n blir det) och smak på olika produkter som man köper på affären och på det man gör själv. Kladdkaka till exempel. De har även jämfört likheter och skillnader om man har för varm degvätska på semlebullarna…

Det är även väldigt bra lektioner för att träna på instruktioner, samt matte förstås! Måtten gram, deciliter och hekto är ständigt på tal.

Några citat jag hörde under semlebullebaket: ”Om du blandar degen och arbetar den mot kanten så bildas gluten, och gluten gör att degen jäser”.
”Jag kan göra runda bullar som de där. Jag hjälpte min mamma göra 200 bullar Kandi, till påsk. Vi använde gasutsläpp och gräddade 10-11 st åt gången”.

På måndag ska jag ”hålla i lektionen” och prata om nyttiga Smoothies, och vi ska jämföra den vi ska göra mot vad de köpta innehåller. Jag har fått lära mig att en del köpta smoothies innehåller mer socker än en Coca-Cola. Det är inte alltid som innehållet överensstämmer med bilden på flaskan. -Vad säger det om producenterna? Vi ska jämföra innehåll i Smoothies genom att titta på tidningen Råd och Röns tester. En säker källa?

Det blir en nyttig smoothie vi ska göra, och jag provar mig fram nu under sportlovet till min egen favorit. Jag har hittat en favorit i tidningen 8 sidor, från augusti. Det är dietisten Parisa Nabizadeh som tipsat om dem. Få se nu, vad är en dietist?:)

image

Språkutvecklande undervisning

Efter lektionen, då jag gått igenom artikeln i tidningen 8 sidor om Smoothies, sa Hk läraren Camilla: -så ingående brukar inte jag jobba med en text, men du får gärna göra det fler gånger!

Vid en lektion om konsumentkunskap kunde jag samtidigt skriva skriftliga förklaringar, för att stötta elever.
Stöttning i språket

Det är verkligen roligt att jobba så här, när undervisningen sker mycket praktiskt tillsammans med en kunnig ämneslärare och att jag får göra det jag är mest utbildad för, att stötta mina SVA elever språkligt.
På tal om stöttning. De övriga Språkintroduktionseleverna har två lektioner ”Hk svenska” i veckan, så att de har fler ämnesbegrepp med sig när de ska studera Hk för att få betyg i ämnet längre fram.

Språkutvecklande

De här filmerna från UR är så bra! Språket bär kunskapen. Se dem!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Post Navigation