img_0282Jag har undervisat en del på SFI i Sorsele denna hösttermin.

Jag har fått i uppdrag att göra två lektioner där eleverna ska sammanfatta något. Därför har jag till den första lektionen (90 minuter) valt att visa filmen ”Sveriges bästa svensk”.  Filmen är cirka 30 minuter lång. Eleverna har fått i uppdrag att titta på en youtube film där det förklaras vad skillnaden mellan tycker, tänker och tror är. Det är en SFI lärare som heter Marie Edström som har gjort den och jag tycker hon gör det så bra!  Att titta på Youtube filmen var en ”flippad” läxa, och jag hoppas att eleverna har sett den.

Först ska vi prata om rubriken och bilderna och sen ska vi se filmen. Den handlar om en familj som får svenskt medborgarskap, och mannen i familjen går ”all in” för att bli så svensk som möjligt. Eleverna ska få denna ”Affisch” som stöttning för den sammanfattning de ska skriva. Tanken är  även att de ska få förutspå, samt kommentera vad de tror, tänker och tycker. Jag kommer att göra tydliga uppdelningar i det formulär de ska fylla i. De ska beskriva vad som händer först, sedan och till sist, det känslomässiga slutet.  Tyvärr är filmen inte textad, eller jag hittar inte någon textning i alla fall… så jag kommer att stoppa filmen och vi ska prata om vad som händer och reda ut oklarheter gällande visa ord. Alla kanske inte direkt vet vad rotmos och fläsklägg betyder:).

Mer övningar med sammanfattning blir det, denna dag. Vi ska även läsa ett kapitel ur ”En ny vän” av Sofia Bergvall. Då jag har läst den med mina elever på Språkintroduktion och redan gjort en Wordle av orden i det första kapitlet, ska dessa ord få vara en hjälp för elevernas sammanfattning av kapitlet. Även här ska eleverna få förutspå vad som händer. Vad kan rubriken betyda? Vad ser de på bilden på framsidan? De ska få svara på frågan: Jag ser… en bildpromenad. (Körling, 2006, s. 132-133). Vi turas om att sätta ord på det vi ser på bilden. Detta ger en ”förförståelse” om vad texten handlar om. De får därefter sammanfatta det första kapitlet utifrån meningar med frågor om vad som händer först, sedan därefter. Det är tydligt uppspaltat, med utrymme för att skriva med egna meningar. Även denna lektion är 90 minuter.

Jag hoppas att jag beräknat undervisningstiden så att den räcker till! Då eleverna är på lite olika nivåer i sin språkutveckling så är stöttning för att förstå och kunna utföra uppgiften en viktig del av undervisningen. Det är viktigt att alla elever känner att de kan klara av att genomföra dessa två uppgifter. Helst skulle jag vilja hinna med lite frågor och träna på den kommunikativa förmågan. Eva Eriksson, Luleå har gjort denna pdf.

”Affischen” är gjord med appen Comic Life. Det är inte svårt att dela bilderna som pdf, jpg eller spara ner som en bild. @Lappkullan har inspirerat mig till att börja använda denna app.

en-ny-van

Det finns läsförståelsefrågor och arbetsmaterial till denna bok på Viljas hemsida. Klicka på bilden så kommer du till Viljas hemsida.

Ett bra sätt att arbeta ett varv till med samma text är att t.ex. göra ”blackout poetry”.

One Thought on “Sammanfatta en film med stöttning

  1. Ingela on 20 november, 2016 at 15:31 said:

    Blir spännande att höra hur det går! Ha så kul på ”mitt” jobb. Hoppas vara tillbaka snart

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Post Navigation