Ny grupp, och två pedagoger på varje lektion.

Nu, efter jullovet, har vi slagit ihop 2 klasser som studerar på Språkintroduktionsprogrammet på vår gymnasieskola, Älvbrinken. Det betyder att vi är minst 2 pedagoger på 17 elever, vid varje lektion. Eleverna är allt från alldeles nyanlända i vårt land till de som studerat drygt 2 terminer. För oss lärare är detta en riktig utmaning! Det är stor spridning på kunskaper, traditioner och förförståelse i, och för studier.  Eleverna kommer från Uganda, Nigeria, Syrien och Afghanistan. Vi har 2 studiehandledare som studiehandleder på arabiska och dari, ungefär en tjänst som omfattar 50% på dem båda. De finns dels för enskilda elevers räkning och som studiehandledare för den större elevgruppen.

Jag skriver på denna blogg, om sådant som jag hade önskat att det funnits mer av när jag började 2009. Det är ett ständigt lärande detta yrke, och det finns  duktiga pedagoger som planerar, genomför väldigt professionella lektioner. Inte sällan är det mesta av materialet egentillverkat för läraren vet av erfarenhet och via undervisning och bedömning vad eleverna behöver.  Men, någon gång är vi alla nybörjare och då kan det vara skönt med lite enkla och konkreta tips från verkligheten.

På min egen önskelista finns en kurs i wordpress,  men jag har inte riktigt fått gehör för det.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Post Navigation