I ett forum för svenska som andraspråkslärare på Facebook fick jag tips på två TV serier. Dels den populära TV serien ”Skam” (2015) som utspelar sig på en gymnasieskola i Norge och den betydligt äldre serien ”En ö i havet” (2003) som i filmen utspelar sig 1939 och miljön i filmen är till stor del förlagd till Göteborgs skärgård.

Läraren Susanne Angwald Brunke tipsade att hon visat två avsnitt av serien ”Skam” och jämförde den sserien med handlingen i ”En ö i  havet”. Eleverna fick i uppdrag att  jämföra kvinnors och invandrares situation, nu jämfört med då. Hon berättar att en elev tyckte att den judiska flickans situation i filmen ”En ö i havet” var bättre än den norska flickans.

Om TV-serien ”Skam” säger två 25+ tjejer som ”maratontittade” på serien under julen 2016 att de anser att de norska skolförhållandena ”mer liknar de amerikanska” än de svenska. De tyckte även att i serien ”Skam” fanns det saker de kände igen från den egna skoltiden (i Sverige) och att serien är väldigt bra.

Serien ”Skam” riktar sig till ungdomar som är 15 år och äldre men har lockat även en äldre publik.

TV-serien ”Skam” finns i tre säsonger. Den första säsongen, Säsong 1, innehåller sammanlagt 11 avsnitt, och den kretsar kring Eva Mohns liv, med Evas kompisgäng – Noora, Vilde, Sana och Chris – i andra centrala roller. En stor del av säsongen handlar om Evas turbulenta förhållande med pojkvännen Jonas. De går den första terminen på en gymnasieskola i Norge. Det är en serie om vänskap, sex, alkohol och fest. Just dessa ämnen kan vara lite känsliga att ta upp i en Språkintroduktionsklass. Jag har haft flickor i mina elevgrupper som lämnat klassrummet när det varit killar med i klassrummet och de skulle titta på filmer om vänskap, kärlek och relationer. Även vid andra tillfällen har det hänt. T.ex. när jag har visat den tecknade filmen ”Draktränaren”. De två tecknade huvudkaraktärerna i den filmen pussar varandra. Våra kulturer är olika och för tjejer kan filmer där de pussar på varandra vara alltför utmanande att se tillsammans med pojkar. Samtidigt är det viktigt att visa att i Sverige är detta en demokratisk rättighet, att alla har rätt att se en film utan att ta hänsyn till vilka andra som ser den.

Jag frågade läraren som visat ”Skam” om hur det gått för henne att visa filmen i sin elevgrupp och hon menar att det går bra.  Hon beskriver att hon har elever med olika religiösa och etiska bakgrunder, men ger mig tipset att de första avsnitten av ”Skam” kan vara mer lämpliga att visa än några avsnitt längre fram i serien.

Här kan du se Första programmet av ”Skam” på SVT play. (19 minuter).

Med i serien finns även karaktären Sana. Om hennes roll berättar skådespelaren:

Iman Meskini som spelar Sana anser att en viktig beståndsdel som de har gemensamt är att de båda är troende muslimer. Hon tycker att det är kul att rollen som Sana har blivit en förebild för muslimska tjejer. Det är mycket grunden till att jag tog rollen som Sana i Skam. Jag har en liknande uppväxt som Sana. Jag tycker att Sana är rolig, men det är inte jag! ”Det är en påhittad karaktär” säger hon. Iman pluggar arabiska och Mellanösternstudier på Universitetet i Oslo och spelar basket på hög nivå.

”En ö i havet” (1939) är en TV serie som är gjord utifrån författaren  Annika Thors bokserie där läsaren får följa Steffi och Nelli som kommer från Wien i Österrike och deras liv i Sverige vid tiden för andra världskriget. I Läroboken ”Grundhjulet” av Kristina Asker finns lektionstips och en text ”Första brevet hem” som Steffi skriver sedan systrarna skiljts åt och placerats i olika fosterhem i Sverige. (2016, ss. 140-141).

 

En ö i havet, del 1.

En ö i havet, del 2.

En ö i havet, del 3

En ö i havet är en TV serie som finns i åtta delar. Tid ca. 27 minuter per avsnitt. Jag har länkat (här ovan) till en reklamfri hemsida på Youtube. Det kan vara skönt att slippa reklamen när man skall använda filmerna i undervisningen.

Här nedan kan du läsa mer om serien: Handling: 

En ö i havet handlar om två systrar, 12-åriga Steffi och 8-åriga Nelli, som år 1939 flyr till Sverige och får bo hos två olika fosterfamiljer på en liten ö i Göteborgs skärgård.

Flickornas föräldrar är kvar hemma i deras hemstad Wien och utsätts där för nazisternas förföljelser, eftersom Tyskland annekterade Österrike i mars 1938 utan något motstånd från österrikarna. Föräldrarna försöker fly till USA medan Steffi och Nelli börjar i den svenska folkskolan. Året därpå går Steffi ut folkskolans årskurs 6 och fortsätter studera på läroverket i Göteborg. Där får hon bo hos en ny familj på veckorna, men åker båt tillbaka till ön på helgerna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Post Navigation